pátek 14. 6.
info Islandští Asonat jsou vřelé srdce pod chladným povrchem. Studnice talentů islandské hudby je zdánlivě bezedná a přesvědčit se o tom budou moci i návštěvníci pokračování průběžné série Midnight Session v Paláci Akropolis. V pátek 14. června se zde totiž představí reykjavícká dvojice Asonat propojující sofistikovanou elektroniku s vřelým písničkářstvím. Potkali se v ní dva islandští experti a členové kultovních projektů Ruxpin a Plastic Joy s cílem prozkoumat krajiny downtempa a zasněného popu. V souvislosti s Asonat je celkem těžké neuchýlit se ke klišé o vřelém islandském srdci, které tluče pod mrazivým a zasněženým povrchem. Dvojice Fannar Ásgrímsson a Jónas Thór Guđmundsson se ale ve skutečnosti všemožně snaží vyvléci z příliš jednoznačné škatulky kapely z chladného severu. Vydávají na proslaveném ambientním labelu n5MD (mj. Bitcrush, bvdub), který sídlí v americkém Oaklandu a na jejich loňském debutu Love in Times of Repetion je slyšet angličtina, francouzština i japonština. Je ale třeba hned jedním dechem dodat, že i tak v skladbách Asonat zůstávají nesmazatelné stopy islandské hudby, jako je svůdná kombinace chladných elektronických elementů s emotivními melodiemi. Fannar Ásgrímsson několik let žil a studoval ve Španělsku a jako polovina projektu Plastik Joy tvořil inteligentní taneční hudbu ve stylu Dntel, Telefon Tel Aviv či Four Tet. Před dvěma lety náhodou na koncertě narazil na svého krajana a kolegu ze značky n5MD Jónase Thóra Guđmundssona, který pro změnu v tu dobu žil v Estonsku. Guđmundsson je v hudebním světě známější pod jménem Ruxpin, kterým podepisuje už od konce devadesátých let svoje delikátní elektronické kompozice, případně remixy pro tak odlišné umělce jako je drum'n'bassový experimentátor ASC či zpěvačka Kelis. „Ruxpin je víc technicky orientovaná strana projektu, zatímco Plastic joy má na starost melodičtější elementy naší hudby,“ odpovídají Asonat na otázku po rozdělení kompetencí ve studiu. „Propojit obě poloviny projektu je vždy velmi snadné, protože jsme dobří přátelé a vzájemně se velmi respektujeme. Jsme ale také ochotní se jeden od druhého učit.“ tvrdí duo. Výsledkem průniku jejich talentů je hudba, která navazuje třeba na pastorální elektroniku Boards of Canada, ale je v ní cítit i vliv post-rocku nebo ambientu. A pochopitelně je v ní i svébytná atmosféra Islandu. Ostatně Asonat svůj styl s úsměvem na rtech popisují jako „fjordotronika“. Debutové album Love in Times of Repetion vyšlo vloni na podzim a posbíralo velmi příznivé recenze. „Je to malebný hudební výlet zimní krajinou, který záměrně evokuje jistou mystiku i sentimentální náladu.“ napsal americký hudební web IglooMag, zatímco německý De:Bug chválí organické propojení elektronických rytmů se zasněnou náladou a dodává: „Je to euforická vzpomínka na časy, kdy islandská hudba byla silnější než sopky.“ Na desce hostuje islandský zpěvák Kjartan F. Olafsson z projektů Ampop a Kjarr, japonská zpěvačka Chihiro či Francouzska Oléna Simon, která svůj svůdný hlas propůjčila hned do pilotního singlu On The Other Side. Simon se objevuje i na prosincovém EPčku Forever We Ran. V roli předskokanů budete moci slyšet nový hudební počin domácí producenta Jiřího Buriana (Republic Of Two, Ghostmother, Burian) a jeho kolegy z Rádia 1, Tadeáše Haagera, jejich společný elektronický projekt One Bit Wonder. Dreampopové duo Asonat se v Praze naživo představí právě s francouzkou zpěvačkou Oléna Simon a rozhodně bude dalším pozoruhodným projektem z Islandu, který pro českého posluchače objeví průběžná přehlídka severské hudby Midnight Session v Paláci Akropolis. |
|