8 Pipers for Philip Glass Raná tvorba Philipa Glasse v provedení
skotských a bretaňských dud.
Rané skladby Philipa Glasse z roku 1969 v podání
osmičlenného ansámblu skládajícího se ze skotských a bretaňských dud a bombard
(šalmaji příbuzné píšťaly). Skladby Two Pages, Music in Fifths, Music in
Contrary Motion a Music in Similar Motion napsal Philip Glass po své cestě po
severní Africe a Indii, kde ho okouzlily hutné barvy lokálních nástrojů. Autor
projektu Erwan Keravec tak svým orginálním nastudováním skladby vrací do světa,
který Glasse původně inspiroval.
Žánrově všestranný skladatel a hráč na velké skotské dudy Erwan Keravec
z Bretaně se pohybuje na hranicích lidové hudby, klasické hudby, free
jazzu, noisu a scénické hudby. Patří do stejné třídy nadžánrových improvizátorů
jako jeho častí spoluhráči, renomovaný experimentální skladatel a vizionář
Heiner Goebbels a švédský saxofonista Mats Gustafsson. Mezi jeho současné
projekty patří také adaptace legendární skladby In C průkopníka amerického
minimalismu Terryho Rileyho pro 20ti členný dudácký ansámbl.
Aki Rissanen: Omniwerk Impressions Mimořádný klavírista
s unikátním nástrojem Omniwerk.
Omniwerk je unikátní nový nástroj, ve kterém finští stavitelé hudebních
nástrojů Jukka Ollika a Jonte Kniff spojili dva historické klávesové nástroje –
Geigenwerk (neboli Viola Organista, původně vynález Leonarda da Vinciho) a
Lautenwerk (klávesová loutna barokní éry, oblíbený nástroj J. S. Bacha) do
jednoho, nového nástroje. Výsledný Omniwerk má dva manuály – pro každý “werk”
jeden – na které lze hrát současně. Pozoruhodná škála zvuků vzniká kombinací
dvou manuálů a důmyslného systému pásů, díky které může nástroj znít podobně
jakocembalo i jako smyčcový orchestr.
Finský klavírista Aki Rissanen má na svém kontě pět alb a velké úspěchy
v soutěžích sólových klavíristů na Montreux Jazz Festivalu ve Švýcarsku a
v soutěži La Defense ve Francii. Ačkoli původně vystudoval klasickou
hudbu, vždy se zajímal o hudební improvizaci. Nové hudební kompozice Akiho
Rissanena pro unikátní nástroj Omniwerk vychází ze dvou protikladů: starší,
klasický zvuk připomínající barokní a renesanční éru se zde snoubí
s minimalistickým vlivem a elektronickou abstrakcí. Tato kombinace dává
Akimu jeho osobitý zvuk a identitu. Koncepčně přímo překypuje originalitou:
akustické renesanční techno – madrigaly se potkávají s minimalismem, dalo
by se říct. V rámci koncertu zazní i kompozice inspirované fragmenty
melodií Leonarda da Vinciho, které si zapisoval na okraj svých skic.