pondělí 20. 1.
info Festival zahájí přední belgický taneční soubor Cie Mossoux-Bonté a český kvartet Clarinet Factory. Na Nové scéně Národního divadla můžete shlédnout komponovaný večer, v jehož první části vystoupí přední belgický taneční soubor Mossoux-Bonté a ve druhé polovině se spojí domácí Clarinet Factory s americkým průkopníkem elektro-akustické hudby Christopherem Willitsem. Clarinet Factory zde také pokřtí dvojalbum s vybranými skladbami v původní a remixované podobě. Festival Spectaculare zahájí představením Les buveuses de café přední belgický taneční soubor Cie Mossoux-Bonté, který pražští diváci znají z vystoupení na festivalech Tanec Praha či Nultý bod. Dvě elegantní dámy posedlé symetrií popíjejí kávu v útulném obývacím pokoji. Všechno se zdá být v pořádku. Postupně se však v jejich chování začnou objevovat určité anomálie a také samo místo se už se nezdá být tím, čím bylo předtím… Počáteční 30minutová verze představení byla uvedena v březnu 2011 na Biennale de danse du Val de Marne v Paříži. Tuto verzi spolu s dalšími kratšími performancemi představili Nicole Mossoux a Patrick Bonté také na turné v Německu. V současné době se představení uvádí v prodloužené verzi a Praha bude jedním z prvních míst mimo Belgii, kde bude uvedena. Mossoux-Bonté po třech letech přivážejí další pro ně charakteristické představení plné vizuální dokonalosti, hudební a taneční ekvilibristiky a jemného surreálna. Námět a režie: Patrick Bonté Choreografie: Nicole Mossoux, Patrick Bonté Tančí: Leslie Mannès, Maxence Rey, Frauke Mariën Hudba: Thomas Turine Scénografie a kostýmy: Frédérique De Montblanc Light design: Patrick Bonté Světla a technika: Aurélie Perret Technické vedení: David Jans Produkce: Cie Mossoux-Bonté ve spolupráci a Centre de Développement Chorégraphique du Val-de-Marne, Théâtre Debussy de Maisons-Alfort (FR) a Les Brigittines – Centre d'Art contemporain du Mouvement de la Ville de Bruxelles (BE) http://mossoux-bonte.be/ http://vimeo.com/75286411# Clarinet Factory: Laboratoř hudby bez hranic Od klasiky přes jazz a ethno až k volnomyšlenkářské improvizaci – to je v kostce cesta českého tělesa Clarinet Factory dvěma dekádami existence. Skupinu tvoří kvarteto ve složení Jindřich Pavliš, Luděk Boura, Vojtěch Nýdl, Petr Valášek a jako stálý host od roku 2005 i domácí jazzová legenda Alan Vitouš. Společně se jim daří propojovat hudební světy a na Festivalu Spectaculare si ke svým dobrodružstvím připíšou další kapitolu – vystoupením s americkým multiinstrumentalistou Christopherem Willitsem. Počátky tělesa jsou spojené se studiem čtveřice zakladatelů na pražské AMU, kde se v první polovině devadesátých let zrodilo České klarinetové kvarteto. Začínali s čistou klasikou, zkoušeli jazz, minimalismus i šansony, aby se zhruba před dvanácti lety pustili do vlastní mezižánrové tvorby, která postupně vyšla na třech albech – Echoes From Stone (2005), Echoes of Colors (2012) a Out of Home (2010). Zatímco první deska obsahuje i skladbu Orlík oceněnou v autorské soutěži International Songwriting Competition v americkém Nashvillu, poslední jmenovaná navázala na plodnou spolupráci se zpěvačkou a kytaristkou Lenkou Dusilovou. Clarinet Factory s ní a s klavíristkou Beatou Hlavenkovou v roce 2008 natočili oceňovanou desku Eternal Seekers, která Dusilové pomohla k ceně Anděl. Těleso má za sebou spolupráci i s Janou Koubkovou, Petrem Niklem, skupinami Traband a Tata Bojs a na pražském koncertě doprovázeli fenomenálního zpěváka Bobbyho McFerrina. Jejich hudba také například zní v expozici Muzea Karla Zemana na Kampě. „V klasice nebo jazzu jsme interprety, v improvizacích a nových mezižánrových projektech i tvůrci. Dříve jsme hráli na klarinety a aranžovali, teď víc improvizujeme, komponujeme, hrajeme i na jiné nástroje a zpíváme. Chceme být souborem, který má co sdělit. Ne muzeem!“ říká Jindřich Pavliš o tvorbě Clarinet Factory. Na Festivalu Spectaculare pokřtí nové dvojalbum, kterým si připomenou dvě dekády existence. Digipack bude obsahovat původní skladby plus několik bonusů a na druhém cd pak jejich exkluzivní remixy, na nichž se podílí hudebníci jako Sylvain Chauveau, bvdub, Hidden Orchestra, aus, Floex či Christopher Willits. Právě s posledně jmenovaným se potkají Clarinet Factory během zahajovacího večera festivalu – nejprve každý vystoupí zvlášť a na závěr zahrají také společně. /…t-factory.cz Christopher Willits: Jak kreslit kytarou Společníkem Clarinet Factory na pódiu Nové scény Národního divadla bude americký multiinstrumentalista Christopher Willits, který se svojí kytarou kreslí abstraktní zvukové obrazce na hranicích ambientu, shoegaze a glitchového popu. Jeho hypnotické koláže modulovaných kytar, field recordings a elektroniky evokují náladu pošmourného zimního rána, v němž se v mlze ztrácí obrysy věcí. Obrazové metafory nejsou náhodné, Willise působí i jako fotograf a vizuální umělec. Willits vystudoval elektronickou hudbu na prestižní v Mills College a po studiích debutoval v roce 2002 albem Folding, And The Tea, jenž už v názvu uvedlo jeho osobitou techniku práce se zvukem, které věnoval svoji diplomovou práci. Folding – „skládání“ je způsob manipulace se zvuky, při nichž se samply díky software nepřehrávají lineárně, ale náhodně v různých místech amplitudy. Vznikají tak neobvyklé rytmické paterny i zvláštně překroucené melodie. Žádný div, že mu po abstraktních kompozicích alb jako byli Pollen nebo Little Edo mu začali hudební novináři přezdívat „Picasso zvuku“. Od roku 2006 a alba Surf Boundaries vydává Willits na věhlasné značce Ghostly International, v jejímž katalogu najdeme i nahrávku projektu The North Valley Subconscious Orchestra, v němž se spojil s kytaristou Bradem Lanerem. Kolaborace se spřízněnými hudebníky ostatně tvoří významnou část diskografie Christophera Willitse. V projektu Flössin se potkal s bubeníkem Zachem Hillem (Hella, Death Grips) a Miguelem Depedro aka Kid606, hned čtyři společné desky vzešly z četných spoluprací s Taylorem Deupree (šéfem labelu 12k) a světový věhlas mu zařídila dvojice alb s japonským skladatelem Ryuchim Sakamotem – Ocean Fire a Ancient Future. „Zvuky, obraz a proces i publikum a já jsou v tom okamžiku všichni společně. Je to jednota, v níž je energie, hmota i myšlenka.“ vysvětluje filosofii svých koncertů sanfranciský hudebník, který na pódiu Nové scény vystoupí v zahajovacím dnu Festivalu Spectaculare. http://christopherwillits.com/ |
|