Ambient je žánr, který existuje mimo čas a všechny trendy a norský elektronický mág Geir Jenssen vystupující jako Biosphere je jednou z jeho největších legend. Na začátku devadesátých let stvořil specifickou formu ambientu propojující náladové kompozice s elektronickými beaty. Jeho nahrávky jako Microgravity (1992), Patashnik (1994) a hlavně Substrata (1997) obohatily žánr o specifickou atmosféru zamrzlých severských dálav a vžilo se pro ně pojmenování „arktický ambient“. Pro Jenssena to ale byl jen počátek pozoruhodné kariéry zvukového experimentátora překračujícího hranice škatulek. V následujících dekádách se etabloval mezi přední tvůrce experimentální hudby a věnuje se také filmovým soundtrackům. V novém tisíciletí spojil Biosphere svoje jméno s londýnským vydavatelstvím Touch a začal prozkoumávat také oblasti minimalismu, drone music či post-jazzu. Jednu z nejdůležitějších postav experimentální elektronické hudby posledního čtvrtstoletí doprovodí na Festivalu Spectaculare proslulý pražský VJský tým The Macula. Svými projekty prozkoumávají vztahy mezi obrazem, zvukem a divákem a nikdy se nespokojují s osvědčenými postupy. Macula VJs se proslavili například mapováním Staroměstského orloje u příležitosti jeho šestistého výročí, spolupracovali ale také s hudebníky (Floex) nebo divadelními tělesy a své projekty realizovali v Liverpoolu, Eindhovenu nebo Bukurešti.