sobota 2. 6.
info Díky hráčům jako Zbigniew Namysłowski patří Polsko k jazzovým velmocím, světovou reputaci mají i další země visegrádského regionu, sestavit z jejich reprezentantů jazzový superband není prázdné gesto, ale naopak nejlepší cesta jak ve světovém kontextu zviditelnit osobnosti, které si to zaslouží. Pianista Kuba Stankiewicz byl nejen dlouholetým členem skupiny Zbigniewa Namysłowského, ale koncertoval i s velikány jako Artie Shaw či Art Farmer, maďarský trumpetista Kornél Fekete-Kovács hrál v nejlepších evropských orchestrech (dánský IASJ Big Band) i se světovými špičkami jako Dave Liebman, Johnny Griffin, Bob Mintzer, Peter Erskine či Herbie Mann. Ze Slovenska pochází kytarista Matúš Jakabčic, čtvrtým členem je český basista Tomáš Baroš, který za sebou má spolupráci s Idou Kelarovou, Ivou Bittovou a dokonce i s Georgem Mrazem. Všichni jsou zároveň vyzrálými autorskými osobnostmi. K vynikající pověsti středoevropského jazzu výrazně přispěli i čeští jazzmani, kteří v době totality neměli jinou volbu než odchod do ciziny. Jan Hammer, Miroslav Vitouš či George Mraz se prosadili mezi světovou špičkou i díky tomu, že se od amerických jazzmanů lišili jak průpravou z klasické hudby, tak i česko-moravskými hudebními kořeny. Punc kulturní svébytnosti mají i pozdější generace středoevropských hráčů, včetně členů Central European Jazz Connection. Ti ale získali oproti svým předchůdcům řadu výhod – včetně studia na nejlepších světových školách, a díky tomu se jim mnohem lépe daří posunout středoevropský hudební tavící kotlík do světového kontextu. Kuba Stankiewicz – piano Kornél Fekete-Kovács – trubka Matúš Jakabčic – kytara Tomáš Baroš – kontrabas The program is organised on behalf of the Public Foundation for Research on Central and Eastern European History and Society within the framework of the Hungarian Presidency of the Visegrad Group 2017/2018. |
|