úterý 17. 5.
The Mountains /US + support ► Oddi /CZ
19:30, Velký sál
dočasně mimo provoz

info
Majestátní drone ambientní folk od Mountains.

Květnové pokračování hudebního lahůdkářství Music Infinity představí českému posluchači americký projekt Mountains patřící ke špičce současné experimentální hudby. Dvojice Brendon Anderegg a Koen Holtkamp, která dorazí 17. května do Paláce Akropolis, věří na sílu momentu a svoje zvukové gobelíny tkají ze zvuků akustických kytar a efektovacích mašinek jako volné koncertní improvizace. Výsledkem jsou osobité kompozice rozkročené mezi folkem, post-rockem, drone-ambientem a hudební avantgardou – uhrančivé a krásné zároveň. Mountains také založili koncem 90.let svůj vlastní label Apestaartje, avšak nyní už vydávají na proslavené značce Thrill Jockey a novináři je často srovnávají s Brianem Eno nebo Fenneszem.

Mountains – Hory mají uši

Experimentální hudba je posledních několik desetiletí skoro výhradně spojována s elektronickými hudebními nástroji. I „obyčejná“ akustická kytara ale může být zdrojem neobvyklých zvuků. Přesvědčit se nás o tom snaží chicagská dvojice Mountains momentálně usazená v Brooklynu, která se vydala opačnou cestou než většina jejich kolegů z avantgardní scény a ve své hudbě hledají nový smír mezi dřevními nástroji a moderní technologií. Na zvuk akustických kytar a terénních nahrávek aplikují Mountains efekty z mašinek a vytváří úchvatné zvukové krajiny, které zvou k poslechu plnému dobrodružství. Své koncerty berou Brendon Anderegg a Koen Holtkamp jako příležitostí k volné improvizaci, při níž svůj futuristický folk křížený s post-rockem a drone ambientními náladami proměňují každý večer do nových a dosud neslyšených podob.

Anderegg a Holtkamp se seznámili už na střední škole ve Chicagu a v roce 1998 založili label Apestaartje, kolem kterého se utvořila komunita hudebních experimentátorů. Každý z dvojice měl svůj vlastní projekt – první vystupoval pod vlastním příjmením, zatímco druhý byl známý jako Aero a společný projekt zrealizovali teprve v okamžiku, kdy začali přemýšlet o tom, jak přenést svoji hudbu na pódium. V roce 2005 proto vznikli Mountains. Své bezejmenné debutové album (a též všechny následující) natočili jako improvizaci, v níž v reálném čase proměňují akustické nástroje a terénní nahrávky ve vyklidněné zvukové skulptury. Album si vysloužilo srovnání s ambientními klasiky jako jsou Brian Eno, Popol Vuh nebo Fennesz. Jejich druhé album Sewn i vinylová deska Mountains Mountains Mountains pomohly dvojici získat na experimentální scéně jméno, zásadní průlom ale přišel až s albem Chorals, které Mountains vydali v roce 2009 na proslulé chicagské značce Thrill Jockey. Za zmíňku stojí i vynikající sólové album Holtkampa Field Rituals, která vyšla v roce 2008 na britské prestižní značce Type.

„Kombinace akustických a elektronických elementů nám dovoluje vytvořit mnohem reálnější pocit vřelosti než čistě digitální nebo dokonce pouze elektronické nástroje,“ vysvětluje Koen Holtkamp filosofii Mountains. Jejich majestátné i delikátně krásné zvukové skulptury bude moci český posluchač poprvé na vlastní oči i uši obdivovat v úterý 17. května v Paláci Akropolis, kde americká dvojice zahraje na pozvání série Music Infinity.

Diskografie: Mountains (Apestaartje, 2005) Sewn (Apestaartje, 2006) Mountains Mountains Mountains (Catsup Plate, 2008) Choral (Thrill Jockey, 2009) Air Museum (Thrill Jockey 2011)

Napsali o Mountains:

„Holtkamp a Anderegg natáčí folk 21. století, jenž je ponořený v estetice moderních technologií a přesto si zachovává velmi přírodní a přístupný zvuk.“ SoundOHM

„Od brnkání, přes akordy na klaviatuře až po přílivové vlny elektrického šumu – hudba Mountains spěje k majestátnosti koncertů Sigur Rós i sofistikovanosti nahrávek Christina Fennesze.“ IndyWeek.com „Koncerty Mountains mají daleko k sebestřednosti nebo monotónnosti. Místo distortovaných dlouhých tónů dvojice trpělivě prozkoumává, jak nabídnout posluchačům maximální zvukovou slast.“ Ithaca.com

Oddi: Ambientní projekt Oddi Tomáše Peřinky má své počátky v roce 2009 v Reykjavíku. Oddi znamená islandský výraz pro špičku či geografický výběžek země a hudebně se jedná o meditativní až filmovou hudbu odrážející jeho vnitřní pocity, zkomponované reakce na životní události ovlivněné Islandem, místem kde Tomáš pobýval a které se pro něj stalo inspirací pro snění a výlety do nejzazších hlubin vnitřního světa. Jeho hudba bude doprovázena speciální projekcí vizualisty Jakuba Jahna, který zkoumá možnosti pohyblivého obrazu. Jeho práce balancuje na hraně filmu, videa a performing arts. Cílem by mělo být otevřené audiovizuální dílo, které během prezentace reaguje na vnější i vnitřní podněty a mění se s každým novým provedením. Spojenim Oddi a Jakuba Jahna vznikl program na téma The Road to Damascus . Hudební výlet se spojením pohyblivého obrazu umožňuje otevření cesty do nitra naši pocitové stránky.

Více info na http://www.myspace.com/oddi2009 Rozhovor s Oddi najdete zde http://waawe.blogspot.com/…terview.html


 
Doporučujeme