Čelní představitelé pouštního blues zahrají speciální koncert pro dětské
publikum!
Průkopníky tohoto žánru, který vzniknul propojením elektrických kytar
s hudbou Tuaregů ze Sahary, byli před 20 lety Tinariwen, a skupinu
Tamikrest označuje kritika za jejich nástupce. K barevnosti jejich hudby
přispívá fakt, že členové pocházejí ze 4 odlišných zemí: Mali, Nigeru,
Alžírska a Francie. Skupina vznikla na křižovatce pouštních karavan Tidal
v Mali, vzhledem k teroristickým útokům na Sahaře ale její členové
strávili poslední léta v Alžírsku a Francii. Válečné zkušenosti i exil
se do jejich hudby otiskuje jako koření, které výsledku dodává napětí
i ostří. Jejich poslední album Tamotaït vznikalo ve Francii, jeho producent
David Odlum natáčel mimo jiné s Glenem Hansardem či zmíněnými
Tinariwen. Na albu hostovala slavná marocká zpěvačka Hindi Zahra i skupina
tradičních hudebníků z Japonska. „Pouštní blues pro fanoušky
odchované Pink Floyd či Can,“ referuje o albu britský časopis
Mojo.
Vlna zájmu o hudbu z Afriky v posledních dekádách vrhá mimo
jiné i nové světlo na kořeny amerického blues. Když Ali Farka Toure
(1939–2006), jeden z nejvýraznějších afrických kytaristů, slyšel nahrávky
Johna Lee Hookera, prohlásil: „Tahle hudba je přece od nás.“ Toure
pocházel z Mali, jižního okraje Sahary, silný kulturní vliv zde měla hudba
kočovného etnika Tuaregů, kteří jako vůdci karavan vytvářeli spojení mezi
černošskou Afrikou a severní částí kontinentu. Díky nové generaci Afričanů,
kteří hrají na elektrické kytary, oživuje americké blues místní hudební tradice.
V oaze na jižním okraji Sahary vzniká Festival in the Desert, kde společně
jamují místní hudebníci i hosté z Francie či Anglie včetně Roberta
Planta. V tomto kontextu se rodí hudební žánr, zvaný pouštní blues, který v
širokém spektru afrických stylů patří k těm neprůraznějším a
nejsrozumitelnějším. Skupina Tinariwen vznikla roku 1979, na její úspěch
navázaly desítky dalších sestav z Mali, Nigeru i dalších zemí Sahelu.
Vývoj žánru provází i zápas o kulturní identitu a přežití
Tuaregů, kteří jsou etnicky spojeni se severoafrickými Berbery, a v zemích
subsaharské Afriky, v nichž dominuje naopak černošská populace, se ocitli
v pozici občanů druhé kategorie. Etnické napětí přispělo i k tomu, že
třetí album skupiny Tamikrest se natáčelo v Čechách. Milan Cimfe, zvukový mistr
studia Sono v Nouzově vzpomíná: „Původní plán byl natáčet
v Mali, v hlavním městě Bamaku. Letět jsme měli v březnu 2012,
předem jsme vyřizovali letenky a očkování. Den předtím než do mě
doktoři píchli první injekci jsem dostal email s tím, že máme všechno
zrušit, v Malí se chystá válka. Po týdnu korespondence výlet rušíme a
pokoušíme se dostat kapelu do Evropy. Peter Weber, spolumajitel vydavatelství
Glitterbeat, vynaložil obrovské úsilí, dokonce snad pomáhal některým členům
kapely a jejich rodinám v emigraci, a nakonec se to podařilo. Tamikrest
jsme u nás v Sonu natočili, smíchali a zmasterovali.“